آموزش هرس كردن و تکثير ساقه‌هاي بامبو

ساقه‌هاي گیاه بامبو كه امروزه از طرفداران زيادي برخوردار است و افراد زيادي تمايل به نگهداري آن‌ها در خانه‌هاي خود دارند، زماني كه بيش از حد بلند مي‌شود نياز به كوتاه و مرتب شدن دارند.

گياه بامبو يك گياه زيبا و مقاوم است كه هم در آب و هم در خاك رشد مي‌كند. شما مي‌توانيد بدون نگراني و به آساني ساقه‌هاي اين گياه را مرتب و هرس كنيد. هرس كردن به موقع و صحيح به رشد و شاداب ماندن اين گياه كمك زيادي مي‌كند. قيچي و وسيله‌اي كه قصد داريد گياه را با آن هرس كنيد بايد كاملا تميز و تيز باشد تا هم بيماري به گياه منتقل نشود و هم در محل برش اثري از دندانه دندانه شدن بر ساقه برجا نماند تا بتوانيد يك هرس سالم و تميز را انجام دهيد. ميزان ساقه‌هاي بامبو در دسته بامبويي كه در خانه داريد رشد نخواهد كرد بلكه ارتفاع بامبوها در اثر رويش و جوانه زدن برگ‌هاي بامبو و پيچ ها افزايش مي‌يابد. ممكن است تا مدتي تمايل نداشته باشيد كه ساقه‌ها را كوتاه كنيد تا ارتفاع بامبوهاي شما افزايش يابد اما پس از مدتي كه ارتفاع بامبو بيش از حد زياد شود اين كار لازم است.

زماني كه مقداري از ساقه‌ بامبو را برش بزنيد و هرس مي‌كنيد برگ‌ها و در نتيجه ارتفاع بامبو باز مي‌تواند به رشد خود ادامه دهد. البته بدون اينكه ساقه رشد كند. آن قسمت از ساقه كه از بامبو جدا كرده‌ايد را مي‌توانيد در خاك يا آب قرار دهيد زيرا هر كدام يك قلمه جديد بامبو هستند پس از مدتي ساقه‌هاي قطع شده يا همان قلمه ها مي‌توانند رشد ‌كنند و جوانه بزنند و به اين ترتيب مي‌توانيد يك دسته بامبو جديد داشته باشيد.

هرس كردن را با بريدن مقدار كمي از ساقه بامبو شروع كنيد و بعد از برش اول اگر باز هم لازم بود مي‌توانيد يك قطعه كوچك ديگر از بامبو را از ساقه جدا نمائيد. برگ‌ها و جوانه‌هاي بامبو تا زماني رشد مي‌كنند كه ارتفاع، وزن و ضخامت ساقه بامبو به حد نرمال باشد، به همين دليل است كه گياه بامبو وقتي بيش از حد بلند و سنگين شود نياز به هرس شدن پيدا مي‌كند. همانطور که اشاره شد، شما مي توانيد قلمه بامبو را هم در خاك و هم در آب قرار دهيد. اگر قصد شما صرفا تاثير گياه است بهتر است قلمه را از 2 تا 5 سانتي متر از زير گره ساقه جدا كنيد. گره اولين جايي است که جوانه بامبو از آنجا بوجود آمده است. اين منطقه وقتي از ساقه جدا شود به زودي ريشه مي دهد و گیاه جديدي بوجود مي آيد. به همين دليل مهم است که آن را طوري کوتاه کنيد تا جوانه گره کاملا دست نخورده باقي بماند. بعضي از مردم اصرار دارند كه بايد قلمه را زاويه دار برش زد تا ريشه دهد. اين درست نيست. شما مي توانيد برش را به صورت صاف و بدون زاويه نيز انجام دهيد.

با باقي گذاشتن يك يا دو پيچ بر ساقه بامبو مي توانيد گياه را به رشد و شكوفايي جديد و سريع تر تشويق كنيد. مرتب كردن گياه هم چنين سبب مي شود كه جوانه ها و پيچ ها بسيار منسجم تر و پرتر از زمان قبل از هرس و مرتب كردن رشد كند. اگر نمي خواهيد كه گياه هرس شده شما به رشد خود ادامه دهد و رشدش متوقف شود بايد در محل برش مقداري پارافين بماليد و آن قسمت را مسدود كنيد. گیاه بامبو با اينكه گياه بسيار مقاومي است باز هم احتمال بيمار شدنش وجود دارد. يكي از موارد تشخيص بيمار بودن گياه باميو اي است كه آبي كه گياه در آن قرار داده شده زود به زور زرد و كدر مي شود. در چنين مواقعي بايد راهكار درماني را از يك كارشناس جويا شويد.

امیدوارم مطالعه این مقاله به شما کمک کرده باشد.

تا مقاله بعدی خدانگهدار…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

سبد خرید
پیمایش به بالا