نکات مهم برای نگهداری گیاهان آپارتمانی در زمستان

کم کم داریم به زمستان نزدیک میشویم.
مراقبت از گیاهان در زمستان باور کنید یا نه متفاوت از سایر فصلهای سال هست.اگر چه زیاد هم منطقی بنظر نمیرسد امادر این فصل تفاوتهایی اتفاق میافته که برای ما خیلی عادی هست اما برای گیاهان خیر .عواملی هستند که با تغییر فصل برسلامت گیاهان واقعا موٍثر اند.خصوصا کسانی که در مناطق سرد زندگی میکننداین عوامل برگیاهانشان تاثیر گذار تر هستند.
چگونه گیاهان را در زمستان شاداب نگه داریم؟
برای این منظور باید به این نکات توجه کنید:
آبیاری:
گیاهان در طول زمستان در مرحله رشد فعال نیستند،اکثر گیاهان رشد خود را کاهش میدهند یا بطور کل آنرا متوقف میکنند .بنابرین نیاز آبی گیاهان بسیار کمتر میشود .
همچنین با کوتاهتر شدن روزهاو نورکمتر،آب داده شده به گلدانها به سرعت تبخیر نمیشود ،قاعدتا هنگامی باید آبیاری کنید که سطح خاک تا عمق چهار الی پنج سانتی متر خشک شده باشد {همیشه عمق خاک را چک کنید}. خود شما هم متوجه خواهید شد که در فصل سرد خشک شدن خاک زمان بیشتری طول خواهد کشید .
رطوبت:
ذات هوای سرد خشک است .(همان کاری که دستگاههای تهویه مطبوع انجام میدهند)بنابراین در زمستان که هوای گرم هم به سمت بالاتر حرکت میکند رطوبت در سطح بسیار پایین است. من شما رو تشویق میکنم که حتما با روشهای ممکن (دستگاههای رطوبت ساز-جزیره- غبارپاشی-نگهداری گلدانها در مجاورت هم و..) در فصول سرد رطوبت بیشتری به گیاهانتان برسانید.

نور:
در زمستان روزها کوتاهتر هستند ونور هم ساعات کمتری به داخل تابیده میشود،پس بهتر است که با جابجایی گلدانها ونزدیکتر کردنشان به پنجره ها تا حد امکان این نور کمتر را برای گیاهانتان جبران کنید.
نگته احتیاطی: توجه داشته باشید که پنجره ها از نفوذ هوای سرد به داخل کاملا جلوگیری میکنند.
دجرصورتی که امکان چابایی گلدانها را ندارید پیشنهاد من به شما استفاده از چراغهای رشد برای جبران کمبود نور در طول فصل سرد است.
کود دهی:
نیاز به کود دهی در گیاهان در بهار وتابستان در بیشترین میزان ممکن است ،کمی هم در پاییز. بااینکه من دوست دارم به گیاهانم در طول سال مدام وطبق برنامه کوددهی انجام دهم اما در زمستان با این وسوسه کود دهی کاملا مقابله میکنم .شما نیز چنین کنید.
کود دهی در طول  زمستان اگر بیشتر از یک بار اتفاق بیافتد باعث سوزش برگهای گیاهانتان خواهد شد.
آفات:
من شخصا در زمستان با این مشکل در گیر نبوده ام ، اما بسته بودن پنجره ها وعدم جریان هوای تازه و سرمای بیرون انگیزه کافی برای هجوم آفتها به داخل را فراهم میکند ،بنابرین همیشه گیاهانتان را از این حیث بررسی کنید .
تعویض گلدان:
بطور کلی شما نباید گلدان گیاهانتان را در زمستان تعویض کنید،گاهی موردی مثل شکستن گلدان پیش میاید که ناگزیرید اینکار را انجام دهید .اما برای تعویض گلدان سعی کنید تا بهار صبر کنید .

نگارش:حمید اسدی

 

متن سربرگ خود را وارد کنید

سبد خرید
پیمایش به بالا