مراقبت گیاهان آپارتمانی در زمستان

چگونه در فصل زمستان از گیاهان آپارتمانی مراقبت کنیم؟

گیاهان آپارتمانی شما در طول زمستان با چالش های تهدید کننده زندگی روبرو هستند. گیاهانی که در فضای سربسته قرار دارند، چه گیاهانی که در تمام طول سال در منزل هستند و یا حتی گیاهانی که در فصل سرما آن ها را به داخل خانه آورده اید، می توانند تحت تاثیر عوامل استرس زای زمستانی قرار بگیرند. این عوامل می تواند دمایی باشد که از گرمای روز و سرمای شب در نوسان است و یا حتی خشکی هوا و کوتاهی روزها باشد. مراقبت کردن از گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان با اینکه کار حساس و مهمی است، اما جای نگرانی نیست. با انجام این چند کار ساده، گیاهانتان را به سلامت از این فصل عبور دهید.

 

برنامه آبیاری خودتان را تنظیم کنید

ممکن است غیر منطقی به نظر برسد اما با وجود اینکه هوای زمستان خشک تر است، اما بیشتر گیاهان آپارتمانی در طول زمستان به آب کمتری نیاز دارند. گیاهان در ماه های سردتر سال، رشد کمتری را تجربه می کنند. بعضی گیاهان حتی در این فصل کاملا به خواب زمستانی می روند. بنابراین در این فصل گیاهان به آب کمتری نیاز دارند و آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه آن ها می شوند. البته توجه داشتید باشید که گیاهان مختلف نیاز آبی متفاوتی دارند. برای مثال کاکتوس ها و ساکولنت ها در فصل زمستان، خیلی کم تر از بقیه گیاهان به آب نیاز دارند.

سطح خاک می تواند در ماه های زمستان سریع تر خشک شود. اما این اصلا شاخص خوبی برای نیاز گیاه به آب نیست. انگشت خود را داخل خاک فشار دهید. اگر یک یا دو سانتی متر از خاک خشک شده باشد، آن موقع آب پاش را بیرون بیاورید و گیاه را آبیاری کنید. نکته دیگر این است که برای آبیاری گیاهان آپارتمانی، اصلا از آب سرد استفاده نکنید. برای جلوگیری از صدمه دیدن ریشه گیاه، از آبی که تقریبا با دمای اتاق یکی است، استفاده کنید. آب لوله کشی در بعضی از شهر های کشور ممکن است خیلی سرد باشد. پس بهتر است قبل از آبیاری گیاهانتان، اجازه دهید آب چند ساعت در محیط بماند.

مراقبت گیاهان آپارتمانی در زمستان

تغییر سطح رطوبت

سطح پایین رطوبت، می تواند یکی از بزرگترین چالش هایی باشد که گیاهان آپارتمانی باید در طول زمستان با آن مقابله کنند. سطح رطوبت در خانه ها می تواند در زمستان به 10 تا 20 درصد کاهش پیدا کند. این در حالی است که گیاهان، رطوبتی نزدیک به 50 درصد را ترجیح می دهند. اگر در خانه خود دستگاه رطوبت ساز دارید، دستگاه را در جایی قرار دهید که گیاهانتان بتوانند از مزایای آن بهره مند شوند. اگر دستگاه بخور ندارید، سطح رطوبت را با روش های دیگر افزایش دهید. در ادامه بعضی از این روش ها را به شما می گویم.

  • ساده ترین راه این است که گیاهان تان را به یکدیگر نزدیک کنید. گیاهان به طور طبیعی با تعرق، آب را از طریق برگ هایشان آزاد می کنند. با جمع کردن آن ها کنار یکدیگر، می توانند از این رطوبت به خوبی استفاده کنند.
  • یک ترفند خوب دیگر این است که در کف یک سینی، سنگ ریزه قرار دهید و روی آن ها آب بریزید. گلدان را روی این سنگ ریزه ها قرار دهید. مراقب باشید که سطح آب از گلدان پایین تر باشد و گیاه مستقیما با آب در تماس نباشد. این کار باعث افزایش سطح رطوبت بدون ایجاد پوسیدگی ریشه می شود.
  • مه پاشی یا غبار پاشی کردن به جای اینکه به نفع گیاهان باشد، بیشتر حس خوب در خود شما به وجود می آورد. مه پاشی کردن فقط یک انفجار موقتی از رطوبت است. برای موثر بودن، باید چندین بار در روز مه پاشی کنید تا واقعا فایده ای داشته باشد. زیرا دمای داخل خانه، رطوبت را به سرعت تبخیر می کند. البته غبارپاشی کردن بیش از حد گیاهان، می تواند منجر به مشکلات قارچی شود.

مراقبت گیاهان آپارتمانی در زمستان

 

به دمای هوا توجه کنید

در فصل زمستان، گیاهانتان را از پنجره ها و درب هایی که هوای سرد از آن ها وارد منزل تان می شود دور کنید. همچنین آن ها را از بخاری، شوفاژ، شومینه و بقیه وسایل گرمایشی هم دور کنید. هر زمان که گیاهان خود را آبیاری می کنید، گلدان ها را حدود 1/4 دور بچرخانید. این تضمین می‌کند که همه طرف‌های گیاه مقداری آفتاب دریافت می‌کنند و به طور یکنواخت رشد می‌کنند. نه اینکه برخی از شاخه‌ها برای رسیدن به نور کشیده شوند.

گرد و غبار روی برگ های گیاه نیز می تواند میزان نور دریافتی آن ها را کاهش دهد. پاک کردن برگ ها با یک پارچه مرطوب، این گرد و غبار را از بین می برد و به گیاهان اجازه می دهد در طول زمستان بهتر به نور خورشید دسترسی داشته باشند.

 

 

تعویض گلدان گیاهان در فصل زمستان

گلدان گیاهان آپارتمانی را در طول زمستان تعویض نکنید. تعویض گلدان، استرس زیادی را به گل ها وارد می کند که همین موضوع باعث می شود آن ها در طول زمستان رنج ببرند. با این حال، اگر خاک گیاه آپارتمانی شما تقریبا به محض آبیاری آن، خشک می شود، می توانید گلدان آن را در این فصل تعویض کنید.

 

مراقبت گیاهان آپارتمانی در زمستان

سوالات پرتکرار

  • آیا گیاهان آپارتمانی در زمستان به خواب می روند؟

به طور کلی، اکثر گیاهان آپارتمانی در زمستان به خواب می روند. این خبر خوبی برای ما است. زیرا این فرصت را به ما می دهد تا گیاهانمان را تا بهار زنده نگه داریم.

  • آیا به گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان باید کود داد؟

به عنوان یک قانون کلی، لازم نیست نگران کود دادن به گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان باشید.  برای اطلاعات بیشتر، مقاله “اصول کوددهی به گیاهان” را بخوانید.

  • آیا در زمستان باید گیاهان را آبیاری کرد؟

بله گیاهان آپارتمانی در همه فصول سال به آبیاری نیاز دارند. اما در فصل های سرد نسبت به فصل های گرم، به آب کمتری نیاز دارند. بنابراین مراقب باشید آن ها را بیش از حد آبیاری نکنید.

  • در زمستان چند روزی یک بار باید به گیاهان آپارتمانی آب داد؟

هیچ قانونی برای تعداد دفعات آبیاری گیاهان آپارتمانی در زمستان وجود ندارد. این موضوع به نوع گیاه و همچنین خشکی خانه شما بستگی دارد.

 

سخن پایانی

خب در این قسمت، به بعضی از سوالات پرتکرار شما در مورد نحوه مراقبت گیاهان آپارتمانی در زمستان، پاسخ دادیم. اگر پاسخ سوال تان را در متن بالا و یا در سوالات پرتکرار پیدا نکردید، در بخش نظرات، سوالتان را بنویسید. در اولین فرصت، کارشناسان ما به شما پاسخ خواهند داد.

رزناز ارائه دهنده انواه گل های خاص آپارتمانی به صورت عمده و جزئی

شماره تماس: 09199194703 و 09199194603

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

سبد خرید
پیمایش به بالا