زرد شدن برگها

چرا گاهی برگهای گیاه، زرد میشوند؟

هنگامی که از گیاهان مراقبت میکنید، چه گیاهانتان آپارتمانی و داخل منزل باشد چه گیاهان باغ و باغچه ای، گاهی متوجه میشوید برگهای گیاهتان ناگهان زرد شده است. زرد شدن برگهای گیاه ممکن است به بروز مشکلاتی در گیاه اشاره داشته باشد. علت زرد شدن برگها چند دلیل میتواند داشته باشد که در اینجا به آنها اشاره میکنیم:

شایعترین دلایل زرد شدن برگهای گیاه

  • – آب دهی خیلی کم: یکی از دلایل زرد شدن برگهای گیاه این است که آب کافی دریافت نمیکند. اگر گلدانتان برگهایش زرد شده است، خاک آن را بررسی کنید و ببینید خشک است یا نه. اگر تمامی خاک گلدان خشک است، علت زرد شدن برگهای گیاهتان همین است و راه حل آن تنها آب دهی کافی به گیاه است. گلدان را حتما در ظرف (زیر گلدانی) بگذارید تا آب اضافی که به گیاه میدهید، داخل زیر گلدانی جمع شود و ریشه ها بتوانند هنگام نیاز آب بیشتری دریافت کنند.
  • – آفت حشرات: در صورتی که هنوز نمیدانید چرا برگهای گیاهتان زرد شده است و مطمئن هستید مشکل آن کم آبی نبوده است، باید بررسی کنید نوعی حشره یا آفت در گیاه وجود دارد یا خیر. آفتها و حشرات گوناگونی وجود دارند که به گیاه آسیب می رسانند. ممکن است گیاه شما نیز به نوعی آفت دچار شده و به این روز افتاده باشد. مواد آفت کشی وجود دارند که استفاده از آنها برای گلدانهای خانگی بی خطر است و گیاه شما را از آفت میرهاند اما در صورتی که حیوان خانگی دارید، مراقب باشید به واسطه تماس با گیاه بیمار نشود. روغن چریش یکی از بی خطرترین آفت کشها است که برای شما، کودکان کم سن و حیوانات خانگی تان خطری ندارد.
  • زردی یا کلروز: علت زردی برگهای گیاه میتواند وضعیت ناهنجاری به نام کلروز باشد. کلروز به وضعیتی گفته میشود که برگها رنگدانه سبز خود به نام کلروفیل را از دست میدهند و زرد میشوند. دلایل مشخصی برای زرد شدن برگهای گیاه به علت کلروز وجود دارد که در مقاله دیگری به توضیح آن میپردازیم.
  • – کمبود مواد مغذی یا مشکلاتی در ریشه گیاه: علت زرد شدن برگهای گیاه میتواند آسیب دیدن ریشه ها باشد. همچنین شرایطی که ریشه ها در گلدان خیلی به هم چسبیده و تنگاتنگ هستند و نیز شرایط کمبود مواد مغذی میتواند منجر به زرد شدن برگها شود. این مشکلات را میتوان با تغییر گلدان یا افزودن کود به خاک گیاه حل کرد. گاهی اوقات ریشه گیاهانی که برگهایشان زرد شده است، از سوراخ ته گلدان بیرون زده اند که در این حالت باید گلدان آن را که در واقع برای گیاه کوچک شده، عوض کرد. گاهی همین کار ساده کافی است و ریشه های آسیب دیده و یا در هم گره خورده نیز مشکلشان با این کار حل میشود. برای جای دادن گیاه در گلدان دوم، باید از گلدان بزرگتری استفاده کنید و حتما از خاک تازه استفاده کنید اما مقداری از خاک پیشین گیاه در اطراف ریشه را بگذارید بماند. وقتی گلدان گیاه را عوض کردید، به گیاه آب بدهید و حتما به دقت گیاه را تحت نظر بگیرید تا ببینید بهبودی مشاهده میشود یا خیر. وضعیت گیاه باید ظرف یک تا دو هفته بهبود یابد.
  • – عدم دریافت نور خورشید: یکی دیگر از دلایل زرد شدن برگهای گیاه، میتواند عدم دریافت نور خورشید باشد. در صورتی که مشکل گیاهتان این است، با انتقال گیاه به مکانی که آفتاب کافی دریافت کند، مشکل رفع میشود.

امیدوارم مطالعه این مقاله به شما کمک کرده باشد.

تا مقاله بعدی خدانگهدار…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

سبد خرید
پیمایش به بالا