نگهداری گیاهان در تابستان

تابستان در راه است و دغدغه‌ای به دغدغه‌های عاشقان گل و گیاه اضافه شده است. بخاطراینکه این فصل یكی از فصل های سخت برای نگهداری این موجودات دوست داشتنی لطیف است. به همین دلیل باید دنبال راهكارهایی باشید برای نگهداری از این موجودات زیبا و دوست داشتنی.

كارهای زیادی می‌توانید قبل از شروع تابستان یا در طول این فصل انجام دهید تا مطمئن شوید گیاهان خانگی شما از گرما جان سالم به در می‌برند.

مهم‌ترین نكات مربوط به مراقبت تابستانی از گیاهان برای شروع كار به شرح ذیل میباشد:

رطوبت را بالا ببرید:
گیاهانی كه رطوبت بالا دوست دارند مثل كالاتیا، فیتونیا و بیشتر سرخس‌ها و… باید در این فصل بیشتر آبیاری شوند. همچنین شما می‌توانید زیر گلدانی را پر از سنگریزه كرده و داخل آن را آب بریزید تا حكم مرطوب‌كننده را برای گیاه داشته باشد. این كار به سرزندگی بیشتر این نوع گل‌ها در تابستان كمك زیادی می‌كند.

گیاه را نسوزانید:
اگر می‌خواهید روی گل‌ها آب پاشی كنید به خصوص در باغچه و گیاهان با برگ‌های ظریف و علفی، به هیچ وجه این كار را در ساعات گرم روز انجام ندهید، چون قطرات آب روی سطح برگ مثل ذره‌بین عمل می‌كنند. وقتی اشعه خورشید به آنها می‌تابد آن قسمت از برگ را می‌سوزاند و در نهایت به رشد گیاه آسیب می‌زند.

آبیاری عمیق انجام دهید:
1) آبیاری مناسب كلید مراقبت از گیاهان خانگی میباشد. اگر چه آبیاری بیش از اندازه هم آسان‌ترین راه برای كشتن گیاهان است. همچنین می‌دانید نورآفتاب و گرما باعث تبخیر سریع‌تر آب از سطح خاك گلدان می‌شوند. حتما موقع آب دادن به گل‌ها دقت كرده‌اید اگر خیلی سریع آبیاری كنید آب سریعا از زیر گلدان خارج می‌شود.

2) پس در دو حالت آبیاری بسیار سریع یا ناكافی، اغلب تنها قسمت رویی خاك خیس می‌شود و بقیه آب از كناره‌های گلدان و از دسترس ریشه خارج می‌شود. به همین دلیل در چنین شرایطی مطمئن شوید آب آبیاری به آرامی جذب ریشه گیاه شده و آب اضافی ده تا 20 دقیقه بعد كم‌كم از گلدان خارج می‌شود.

تست رطوبت بگیرید:
همیشه رطوبت خاك را چك كنید. بهترین و ساده‌ترین روش برای این كار تست انگشت میباشد. انگشت‌تان را در خاك گلدان فرو كنید، ببینید چقدر مرطوب است. یك بند انگشت یا پایین‌تر؟ اگر رطوبت خاك بالاتر از آن بود، یك هشدار است تا آبدهی را كاهش دهید. با بیلچه، چوب و میخ هم می‌توانید این كار را انجام دهید. وقتی میخ را پای گلدان فرو كرده و بیرون می‌كشید، اگر خاك به آن نچسبیده بود یعنی خشك است ولی اگر خاك خیس باشد مقداری از آن به میخ می‌چسبد، پس فعلا آبیاری نیاز ندارد.

یك شاخص كلیدی دیگر برای خشك شدن سریع خاك، جدا شدن خاك از كناره‌های گلدان است. ایجاد شكاف بین خاك و لبه گلدان یك نشانه برای آبیاری است. یك نكته دیگر این‌كه هوای خشك خانه در تشنگی سریع‌تر گیاهان مؤثر است. چون در صورت كاهش رطوبت هوا، گیاه آب را زودتر از دست می‌دهد. در نتیجه ریشه، برای جایگزینی آن نیاز به جذب آب بیشتری دارد و خاك گلدان سریع‌تر خشك می‌شود.

ظهرها آبیاری نكنید:
در ساعات گرم روز نباید به گل‌ها آب بدهید. بهترین زمان برای این كار هوای خنك اول صبح است. چون در این زمان گیاهان می‌توانند آب را تا قبل از ظهر جذب كنند و این كار به‌طور مستقیم روی جذب كامل مواد غذایی‌شان تاثیر مثبتی دارد. همچنین آبیاری اول صبح می‌تواند سوخت و ساز مواد غذایی را در گیاهان افزایش دهد و در نتیجه رشد آنها بیشتر شود. از طرف دیگر در سپیده‌دم چون هنوز آفتاب نزده پس تبخیر آب در كمترین حد خودش است و این باعث صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود. می‌دانید كه بالا رفتن رطوبت در اطراف گیاه باعث افزایش بیماری‌های قارچی می‌شود. آبیاری در زمان طلوع آفتاب یك حُسن دیگر هم دارد و آن این‌كه در این زمان چون گیاهان بیشتر آب دریافتی را جذب می‌كنند از تجمع رطوبت بیش از حد رطوبت و ابتلایشان به بیماری جلوگیری می‌شود.

سایه‌سازی كنید
گل و گیاهان آپارتمانی در اصل برای این آپارتمانی نامیده می‌شوند چون نیاز به نور مستقیم ندارند. گل‌هایی كه پشت پنجره‌های جنوبی یا غربی قرار می‌گیرند در این فصل ممكن است دچار آفتاب سوختگی شوند. اما از آنجا كه شما نمی‌توانید روی برگ‌های آنها ضد آفتاب بزنید بهتر است در ساعات گرم روز جا به جایشان كنید، پرده‌ها را بكشید یا در صورت نازك بودن پرده از پشت دری استفاده كنید تا از آفتاب مستقیم در امان باشند. لازم است بدانید این حالت حتی برای كاكتوس‌ها و ساكولنت‌های نور دوستی كه هنوز كوچكند و به نور زیاد عادت نكرده‌اند، صادق است.

تعویض گلدان نكنید:
شما نباید یك روز خیلی گرم را برای این كار انتخاب كنید به‌خصوص در گیاهانی كه وابسته به ریشه هستند (مثل فیكوس). چرا؟ چون بیشتر مواقع برگ‌ها در اثر گرما آسیب می‌بینند. حالا تصور كنید اگر گلدان را در روزهای گرم، تعویض كنید شوك مضاعفی به گیاه وارد می‌شود.

برای هرس صبر كنید:
چرا باید تا زمان عبور موج گرما برای هرس گل و گیاهان زینتی صبر كرد؟ استرس در حالی كه هرس گیاه را به تولید شاخ و برگ نو تشویق می‌كند اما فصل گرم اصلا زمان مناسبی برای انجام آن نیست. این مورد بیشتر برای گل‌های باغچه‌ای صدق می‌كند به ویژه آنهایی كه شاخه‌های چوبی دارند و به آن تنش وارد می‌كند. پس در روزهای گرم كمی عقب‌نشینی كنید. وقتی شرایط به حالت نرمال برگشت می‌توانید برگ‌هایی را كه بر اثر عواملی مثل گرما، آبیاری زیاد و خشكی هوا، زرد، بی‌رنگ و خشك شده‌اند را
هرس كنید.


امیدوارم مطالعه این مقاله به شما در نگهداری گیاهان در تابستان کمک کند.

تا مقاله بعدی خدانگهدار…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

سبد خرید
پیمایش به بالا