نگهداری گیاهان خانگی در فصل سرد

برخلاف تصور گیاهان داخل منزل و آپارتمان شما در زمستان با چالش های زیادی مواجه می شوند. روزها کوتاه تر شده اند و نور کم تری را از پشت پنجره دریافت می کنند علاوه بر این بسیاری از گیاهان آپارتمانی شما با گرمای بیش از حد منزل در زمستان، رابطه خوبی ندارند!

در این مطلب به شما خواهیم گفت چطور شرایط ایده آل زمستانه برای رشد گیاهان آپارتمانی را ایجاد کنید.

برای آبیاری برنامه ریزی داشته باشید

گیاهان آپارتمانی در زمستان نیاز به آب کم تر اما منظم دارند. آبیاری بیش از حد باعث می شود مفاصل و ریشه های گیاهانتان دچار پوسیدگی شوند. گیاهان دلبندتان در زمستان رشد کم تری دارند البته به جز برخی ساکولنت های آپارتمانی که در زمستان بیش تر رشد می کنند ولی این نکته تازه ای نیست!.

گیاهان آپارتمانی رطوبت بیش تری نیاز دارند

در زمستان رطوبت منزل بسیار کم می شود؛ در اصطلاح عامیانه هوای زمستان خشک است. آسایش زیستی گیاهان آپارتمانی که با شما زندگی می کنند با آسایش زیستی انسان ها متفاوت است. گیاهان آپارتمانی به ۵۰ در صد رطوبت نیاز دارند این درحالیست که رطوبت منازل در زمستان ۱۰ تا ۲۰ درصد است. بهترین شیوه تامین رطوبت مورد نیاز گیاهان خانگی، استفاده از یک دستگاه بخور است . دستگاه بخور را در نزدیکی گیاهان روشن کنید تا گیاهانتان رطوب را به راحتی جذب کنند و لذت ببرند. شاید متوجه شده باشید گل هایی که در حمام و دستشویی یا آشپزخانه هستند به علت داشتن رطوبت کافی در زمستان از سایر گل های آپارتمانی رشد بهتری دارند!

به خاطر گیاهان آپارتمانیتان دما را کم تر کنید

باور نکردنی است اینکه در زمستان خانه را آنقدر گرم کنیم که با لباس های تابستانی دور خانه رژه برویم! این ایده از کجا آمده است؛ خدا عالم است.

گیاهان آپارتمانی شما دمایی را که شما در آن آسایش دارید می پسندند یا به عبارتی در این زمینه با هم خانه های سبزتان تفاهم دارید البته اگر دمای منزلتان را کم تر کنید و به جای تی شرت یک لباس کلفت تر بپوشید. گیاهان آپارتمانی کاری می کنند که در مصرف انرژی هم صرفه جویی کنید!

مراقب باشید: بهتر است گیاهان آپارتمانی را از وسایل گرمایشی مانند بخاری، اسپیلیت و شوفاژ دور نگه دارید.

به خاطر گیاهانتان خورشید را دنبال کنید

مراقبت از گیاهان آپارتمانی در قلمرو ننه سرما کمی دشوار است.

خورشید کمتر می تابد البته حواستان به روز های ابری هم باشد. چاره کار جابه جایی گیاهانتان است. در طول روز به میزان آفتابی که به درون خانه شما می آید دقت کنید. کدام نقطه بیشترین نور را دریافت می کند؟ کدام نقطه از منزلتان برای مدت زمان طولانی تری از نور خورشید بهرمند می شود؟

دقت کنید! نمی توانید بدون مقدمه گلدانتان را بردارید و به پنجره جنوبی که بهترین نور را دارد انتقال دهید. باید از گیاه آپارتمانی اجازه بگیرید! دوستان سبزتان دست به قهرشان عالیست! یک روز قبل با آن ها در میان بگذارید که می خواهید این کار را انجام بدهید با صدای بلند با ان ها صحبت کنید و نوازششان کنید. اگر گیاهتان از جای جدیدش راضی نبود با کمال احترام به جای قبلی اش باز گردانیدش.

نگهداری گیاهان راهرو وحیاط

نگهداری پاییزه گل‌ها و گیاهان بیشتر معطوف به دور نگه‌داشتن آنها از گزند سرما می‌شود.

برای این منظور به پیشنهاد‌های زیر عمل کنید:

برخی از گل‌ها مانند شمعدانی و کولانکوئه تا حدودی در مقابل سرما مقاوم هستند اما باید آنها را نیز از جریان‌های سرد هوا دور نگه داریم. گوشه‌های حیاط یا زیر درختان می‌تواند جای مناسبی برای نگه‌داشتن این قبیل گیاهان باشد. گل‌هایی مانند کولانکوئه برای آنکه در فصل بهار گلدهی داشته باشند باید در فصل پاییز و زمستان به اندازه کافی از نور خورشید بهره‌مند شوند.

گل‌هایی مانند حسن یوسف در سرمای شدید خشک می‌شوند و باید در جایی مناسب نگهداری شوند. داخل منزل جای مناسبی است. دقت داشته باشید ممکن است در این دوره از جذابیت برگ‌های حسن یوسف کاسته شود. جای نگرانی نیست با رسیدن فصل بهار و انتقال گلدان به مکان مناسب دوباره جذابیت خود را به‌دست می‌آورند.

مواظب باشید کاکتوس‌ها را در پاییز و زمستان بیش از اندازه آبیاری نکنید. اگر در محل اقامت شما باران زیاد می‌بارد کاکتوس‌های خود را از باران محفوظ بدارید. زیاد مرطوب بودن خاک گلدان کاکتوس‌ها در فصول سرد باعث پوسیدگی و از بین رفتن کاکتوس شما می‌شود.

ساقه‌های گل‌هایی مانند برگ بیدی بنفش، نخل مرداب و گل قلم‌زن (در فضای باز) در زمستان خشک می‌شوند. نیاز به تلاشی برای جلوگیری از این اتفاق نیست زیرا ریشه‌های این گیاهان زنده‌اند و این خواب در فصول سرد برای گیاهان شما مناسب است تا در فصل بهار زیبایی خود را به نمایش بگذارند. از ریشه‌های این قبیل گیاهان مراقبت کنید.

گل‌هایی مانند گل ناز آفتابی و پریوش در فصول سرد خشک می‌شوند و برای داشتن گلدان این گل‌ها در سال جدید باید بذر آنها را جمع‌آوری کنید یا اینکه از گلدان خشک شده آنها تا فصل بهار مراقبت کنید. بذر‌های به‌جا مانده در گلدان در فرصت مناسب رشد می‌کنند.

از هرس‌کردن گل‌های خود تا اواخر زمستان بپرهیزید.از آبیاری زیاد گلدان‌های خود در فصول سرد خودداری کنید این امر در بعضی موارد سبب پوسیده‌شدن و ازبین رفتن گیاه شما می‌شود.

امیدوارم مطالعه این مقاله به شما در نگهداری گیاهان در زمستان کمک کند.

تا مقاله بعدی خدانگهدار…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

سبد خرید
پیمایش به بالا