نگهداری فیکوس التیسیما

نگهداری فیکوس التیسیما (گردویی)

فیکوس التیسیما که به فیکوس گردویی هم معروف است، یکی از گیاهان آپارتمانی بسیار زیبا است که در دکوراسیون خانه ها هم نقش مهمی دارد. فیکوس التیسیما یک نمونه از فیکوس ها هستند که برگ های پهن و سبزی دارند. شاید براتون جالب باشه که بدونید بعضی از گیاهان هستند که خاصیت تصفیه کنندگی هوا را دارند. فیکوس گردویی هم جزو همین گیاهان هست و علاوه بر اینکه خانه تان را زیباتر می کند، هوا را هم به خوبی تصفیه می کند. نگهداری از فیکوس التیسیما اصلا کار سختی نیست. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که وقت زیادی برای نگهداری از گیاهان ندارید، این نوع از فیکوس می تواند برای شما مناسب باشد. اگر دوست دارید درباره شرایط نگهداری فیکوس اطلاعات کاملی به دست بیاورید، به خواندن این مقاله ادامه دهید.

 

نگهداری فیکوس التیسیما

زمانی که دو سانتی متر از خاک گلدان خشک شود، نور زیاد و غیرمستقیم به گلدان بتابد و کمی کود برای تشویق رشد گیاه وجود داشته باشد، فیکوس ها فقط به آبیاری نیاز دارند. آن ها به تغییر مکان و شرایط حساس هستند. بنابراین اگر می خواهید گلدان را جا به جا کنید، خیلی مراقب باشید. جا به جایی گلدان فیکوس، به آن شوک وارد می کند و همین موضوع می تواند باعث ریزش برگ های این گیاه بشود. اما نگران نباشید، در نهایت برگ ها دوباره رشد می کنند. یک موضوع جالب درمورد فیکوس که خودم خیلی دوستش دارم این است که اگر شرایطش را دوست نداشته باشد، فورا آن را به شما نشان می دهد. مثلا برگ هایش زرد و خشک می شوند، لکه های قهوه ای روی برگ هایش به وجود می آید و یا برگ ها بی رنگ می شوند. این نشانه ها به شما کمک می کند تا مشکل گیاه را سریع شناسایی کنید و آن را برطرف کنید.

 

آبیاری فیکوس التیسیما

وقتی که یک الی دو سانتی متر از خاک گلدان خشک شده باشد، وقت آبیاری فیکوس است. برای اینکه بفهمید چه زمانی گیاه تان نیاز به آبیاری دارد، باید انگشتتان را به خاک بچسبانید. اگر انگشت شما فقط با مقداری خاک خشک کاملاً تمیز بیرون می‌آید، وقت آن است که دوباره آبیاری کنید. اگر انگشتتان خیس و گل آلود بیرون آمد، چند روز بعد دوباره امتحان کنید. هر خانه شرایط متفاوتی دارد و میزان آبیاری هم بستگی زیادی به رطوبت و دمای محیط دارد. وقتی برای اولین بار گلدان فیکوس را از گل خانه به خانه خودتان می برید، دقت کنید که چند روز طول می کشد تا 2 سانتی متر از خاک خشک شود. به این نکته هم توجه کنید که تعداد روز های بین دو آبیاری در فصل تابستان و زمستان با هم متفاوت است. در فصل زمستان، خاک دیرتر خشک می شود و به آبیاری کمتری هم نیاز است.

فیکوس ها به آبیاری بیش از حد حساس هستند. پس خیلی مهم است که میزان رطوبت خاک را بررسی کنید و بعد از آن اقدام به آبیاری کنید. علائم آبیاری بیش از حد، از طریق زرد شدن برگ ها نشان داده می شود. اگر هم که گیاه آب کافی دریافت نکند، نوک برگ ها قهوه ای و شکننده می شوند. وقتی می خواهید فیکوس التیسیما را آبیاری کنید، به اندازه ای آب به آن بدهید که آب از زیر گلدان خارج شود. این آب اضافی را دور بریزید تا به ریشه ها آسیبی وارد نشود.

فیکوس گردویی

نور فیکوس التیسیما

مثل هر فیکوس دیگری، این گیاه هم نور زیاد و غیر مستقیم را دوست دارد. نور مستقیم باعث سوختن برگ ها می شود. گل های آپارتمانی در گلخانه ها، زیر پارچه های نازکی که نور هوا را فیلتر می کنند قرار دارند. یعنی اینکه نور مستقیم به آن ها نمی خورد. پس وقتی شما گیاهی را خریداری می کنید و به خانه می برید، این نکته را در نظر داشته باشید و در جایی قرار دهید که نور زیاد و غیرمستقیم به آن بخورد. زمانی که این وسط برگ های این گیاه خشک و قهوه ای شد، نشانه آفتاب سوختگی است. یعنی اینکه نور مستقیم به گیاه می خورد. اما اگر نوک برگ ها خشک و ترد شد، نشانه آبیاری زیاد است.

 

دمای مورد نیاز فیکوس التیسیما

فیکوس گردویی یا التیسیما، از دمای گرم لذت می برد و سرما را نمی تواند تحمل کند. در حالت ایده آل، شما باید دما را در حدود 16 تا 20 درجه سانتی گراد حفظ کنید. در مناطق گرم، می توانید این گیاه را در خارج از خانه هم پرورش بدهید. می توانید در تابستان، گیاه را به فضای آزاد ببرید. اما فراموش نکنید که به محض شروع کاهش دما، گیاه را به داخل خانه ببرید. اگر می خواهید فیکوس را به فضای باز ببرید، مطمئن شوید که این گیاه در معرض شدید دما قرار نمی گیرد. اگر در معرض تغییر شدید دما قرار بگیرند، تمام برگ های خود را از دست خواهند داد.

 

رطوبت مورد نیاز فیکوس التیسیما

به طور کلی، محیط مرطوب را ترجیح می دهند. اما رطوبت بیش از حد هم باعث به وجود آمدن فضایی برای رشد قارچ ها و دیگر بیماری های گیاهان می شود. فیکوس را در کنار بقیه گیاهان رطوبت دوستتان قرار بدهید. تعرق از برگ های بسیاری از گیاهان به طور طبیعی سطح خوبی از رطوبت را حفظ می کند.

فیکوس

کوددهی فیکوس التیسیما

اگر به این گیاه کود ندهید، رشد کمی خواهد داشت. اگر تصمیم به کود دهی دارید، بسیار مراقب باشید که به سیستم ریشه ظریف آسیب نرسانید. کود دهی بیش از حد یا استفاده از یک کود شیمیایی ارزان قیمت در خاک رسوب کرده و ریشه ها را می سوزاند و به طور بالقوه گیاه را می کشد. برای گیاهانی مانند این با سیستم ریشه حساس، توصیه می کنم همیشه یک کود آلی انتخاب کنید. کودهای آلی ریشه ها را به این راحتی نمی سوزانند و به جای ایجاد رسوب نمک، مواد آلی را برای خاک فراهم می کنند.

 

تعویض گلدان فیکوس التیسیما

وقتی که ریشه ها شروع به بیرون آمدن از سوراخ زهکشی می کنند، باید گلدان این گیاه را تعویض کنید. گلدانی را انتخاب کنید که فقط کمی از گلدان اصلی بزرگ تر باشد. شما می خواهید به سیستم ریشه فضای بیشتری برای رشد بدهید، اما فضای زیاد گیاه را تحت تأثیر قرار می دهد. انرژی زیادی را صرف تلاش برای ایجاد ریشه می کند و شاخه و برگ گیاه رشد کمتری پیدا می کنند. تعویض کردن گلدان فیکوس، یک راه عالی برای تشویق گیاه برای رشد است. بنابراین اگر می بینید که گیاه شما مدتی است که رشد نکرده است، بهتر است که گلدان آن را تعویض کنید.

 

مشکلات رایج فیکوس التیسیما

  • برگ هایش را از دست می دهد: با دست زدن به برگ های فیکوس التیسیما و یا قرار دادن گلدان در معرض تغییرات ناگهانی نور یا دما، این گیاه همه برگ هایش را از دست می دهد. شرایط محیطی مناسب را برای گیاه فراهم کنید و او را تنها بگذارید تا دوباره برگ هایش شروع به رشد کنند.
  • آبیاری بیش از حد: فیکوس التیسیما دوست ندارد بیش از حد آبیاری بشود. بیش از حد آبیاری کردن گیاهان میتوان آن ها را در برابر آفات و بیماری ها آسیب پذیرتر کند. اگر خاک خیلی مرطوب باشد و بین دو آبیاری اجازه داده نشود تا خاک خشک شود، فیکوس گردویی هم نیز می توانند دچار پوسیدگی ریشه شوند. با استفاده از مخلوط خاک با زهکشی خوب، گلدانی با سوراخ های زهکشی خوب، و همیشه قبل از آبیاری رطوبت خاک را با انگشت خود چک کنید.

 

حرف آخر

خب امروز درباره شرایط نگهداری فیکوس التیسیما صحبت کردیم. نگهداری از این گیاه اصلا کار سختی نیست به شرطی که به نکات داخل مقاله توجه کنید. حالا وقت آن رسیده است که یک فیکوس گردویی یا همان فیکوس التیسیما را در خانه نگهداری کنید. اگر هنوز سوالی دارید که به آن پاسخ نداده ایم، در قسمت نظرات بپرسید، در اولین فرصت به شما جواب خواهیم داد. یا اینکه با شماره های زیر تماس بگیرید.

 

رزناز ارائه دهنده انواه گل های خاص آپارتمانی به صورت عمده و جزئی

شماره تماس: 09199194703 و 09199194603

دیدگاه‌ خود را بنویسید

سبد خرید
پیمایش به بالا