کالادیوم

شرایط نگهداری گل رویایی کالادیوم

کالادیوم ها گیاهان گرمسیری با برگ های رنگارنگ و قلبی شکل هستند. کالادیوم ها جزو گیاهان زینتی محسوب می شوند که در داخل خانه نگهداری می شود. اما در فصل تابستان هم که هوا گرم تر است، می شود این گیاه را در فضای آزاد کاشت. کالادیوم اگر از سرما و بادهای زمستانی محافظت شود، به طرز شگفت انگیزی سالم می ماند و رشد خوبی خواهد داشت. کالادیوم ها اصلا نمی توانند سرما را تحمل کنند. نگهداری از این گیاه کار سختی نیست و فقط با رعایت چند نکته ساده، می توانید گلدان زیبایی از این گیاه داشته باشید. در مقاله امروز، درمورد روش صحیح نگهداری از کالادیوم، صحبت خواهیم کرد.

اسم های دیگر کالادیوم عبارتند از بال های فرشته و فیل گوش. اما آنها را با گیاهانی مثل آلوکازیا، کولوکازیا و زانتوزوما که به آن ها هم گوش فیل می گویند، اشتباه نگیرید. کالادیوم یک گیاه قدیمی است که از اواخر دهه 1700 کشت می شده است. کالادیوم شاخ و برگ های بسیار زیبایی دارد. برگ ها معمولا دارای قسمتهای میانی رنگی برجسته، حاشیه های متضاد و الگوهایی از جمله خالدار، رگبردار و راه راه، در ترکیبات و سایه های مختلف سبز، سفید، صورتی، رز و یا قرمز هستند.

 

کالادیوم

محل مناسب برای کالادیوم

کالادیوم به یک نور فیلتر شده نیاز دارد. به استثنای انواع جدیدتر که می توانند نور خورشید بیشتری را تحمل کنند. حداقل 4 ساعت نور فیلتر شده از یک پنجره جنوبی، شرقی یا غربی، برای گیاه لازم است. رنگ برگ ها اغلب وقتی در سایه رشد می کنند زیباتر هستند. به دلیل بزرگ بودن برگ‌ها، گیاهان را در مکانی محافظت شده از بادهای شدید قرار دهید تا آسیب نبیند. از آنجایی که کالادیوم ها بومی مناطق استوایی هستند، هوای گرم را دوست دارند. برای تعویض کردن گلدان یا کاشت این گیاه، بهتر است زمانی این کار را انجام دهید که هوا اصلا سرد نباشد. اگر قصد دارید کالادیوم را از گلدان خارج کنید و در فضای آزاد بکارید، حتما به شرایط آب و هوایی توجه داشته باشید و در فصل بهار و تابستان که هوا گرم تر است این کار را انجام دهید.

 

آبیاری کالادیوم

رطوبت کافی را در طول فصل رشد فراهم کنید تا خاک به طور یکنواخت مرطوب بماند. اگر اجازه دهید خاک خشک شود، ممکن است برگها زرد شوند و بریزند. اما در فصل پاییز و زمستان که وارد دوره خواب فصلی می شوند، اجازه دهید که خاک خشک شود و بعد از آن آبیاری کنید. کالادیوم یک گیاه رطوبت دوست است. می توانید از یک دستگاه رطوبت ساز، برای افزایش سطح رطوبت استفاده کنید. مه پاشی مکرر هم می تواند به افزایش رطوبت کمک کند.

 

کوددهی کالادیوم

کالادیوم ها تغذیه کننده های سنگینی هستند. بنابراین در طول فصل رشد به کوددهی منظم نیاز دارند. از فرمولاسیون کم نیتروژن یا متعادل استفاده کنید، زیرا نیتروژن بیش از حد می تواند بر رنگ برگ تأثیر بگذارد.

کالادیوم

تکثیر کالادیوم

کالادیوم را به دو روش می توانید تکثیر کنید. یکی کاشت غده و دیگری تقسیم بوته. درباره هر کدام از این روش ها را به طور جداگانه صحبت خواهیم کرد.

تقسیم بوته

روش تقسیم بوته برای فصل بهار یا تابستان مناسب است. 10 تا 12 تا ساقه نازک از هر غده به وجود می آید که می توانید هر یک از این ها را با قسمتی از ریشه جدا کنید. در یک خاک سبک در گلدان بکارید و کالادیوم را تکثیر کنید.

کاشت غده

کالادیوم یک غده زیرزمینی دارد که این غده در فصل بهار و تابستان فعال است و در فصل های سرد، به خواب زمستانی می رود. زمانی که برگ های کالادیوم در حال پژمرده شدن است، غده هایش را خارج کنید و در یک مکان خشک با دمای حدودا 16 درجه سانتی گراد، قرار دهید. البته باید مراقب باشید که این غده ها قارچ نزنند. ابتدای بهار می توانید غده ها را بیاورید و غده های جوان را جدا کنید. هر کدام از این غده ها را به تنهایی در یک گلدان بکارید. قطر گلدان بهتر است بین 9 تا 11 سانتی متر باشد. خاکی که استفاده می کنید، حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت باشد. غده ها را نباید در عمق زیادی از خاک بکارید و باید سطحی کاشته شوند.

زمانی که غده را می کارید، دما را 24 درجه سانتی گراد نگه دارید و بعد از جوانه زدن و شروع رشد کالادیوم، دما را به 20 درجه سانتی گراد برسانید. در ابتدای کاشت هم آب زیادی به غده ها ندهید تا زمانی که جوانه ها رشد کنند، آن موقع می توانید آبیاری را زیادتر کنید.

 

حرف آخر

امروز درمورد شرایط نگهداری کالادیوم، صحبت کردیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

اگر هنوز سوالی دارید که به آن پاسخ نداده ایم، در قسمت نظرات بپرسید، در اولین فرصت به شما جواب خواهیم داد. یا اینکه با شماره های زیر تماس بگیرید.

 

رزناز ارائه دهنده انواه گل های خاص آپارتمانی به صورت عمده و جزئی

شماره تماس: 09199194703 و 09199194603

دیدگاه‌ خود را بنویسید

سبد خرید
اسکرول به بالا