تهیه خاک مناسب

انواع خاک گلدان کدامند ؟

اگر شما هم یکی از علاقمندان پرورش گل و گیاه در خانه یا آپارتمان خود هستید ، ناگزیر برای یافتن پاسخ سوالات و رفع مشکلات خود گاهی سری به کتابها یا سایت های مختلف زده اید و احتمالا به اسامی نا آشنایی برخورد کرده اید . در مورد خاک مناسب هر گیاه هم کلماتی توسط اهل این فن به کار می رود که گاهی برای مبتدیان نا ملموس است ، مثل : خاک لیمونی ، پرلیت ، …

در این نوشتار سعی شده مفاهیم تعدادی از این اسامی بیان شود :

۱ – پیت ماس یا تورب :

متشکل از بقایای خزه ای به نام اسفاگنوم و جلبکها و برگهایی ست که پوسیده و به خاک تبدیل شده اند . در جنگلهایی که برگ زیادی می ریزد و هوا در تابستان گرم و خشک و در زمستان سرد است ، تورب تولید می شود . رنگ آن سیاه ، دانه بندی آن درشت و اسیدیته آن ۶ تا ۶.۵ است . خلل و فرج مناسب دارد و رطوبت را در خود نگه می دارد  . کاملا ارگانیک و برای جوانه زنی و رشد گیاهان آپارتمانی عالی است . یکی از بهبود دهنده های خاک و مملو از مواد آلی است . باعث سست شدن خاکهای سنگین می شود . در ایران فقط در جنگلهای شمال کشور  یافت می شود ، ولی از اروپا و جنوب شرق آسیا به مقدار کافی آن را وارد می کنند .

۲ – کوکو پیت :

از الیاف و پوست نارگیل به دست می آید و خاصیت ضد قارجی دارد .از مواد افزودنی به خاک است ، خاصیت اسیدی دارد ، دارای تخلخل عالی است و آب را در خود نگه می دارد .  فاقد علف هرز است . برخلاف پیت ماس مواد آلی جندانی ندارد . برای پرورش قارچ ماده ای حیاتی و لازم است .

۳ – پرلیت :

نوعی سنگ معدنی آتشفشانی است که برای بهبود ساختمان فیزیکی خاک و افزایش خلل و فرج و اکسیژن رسانی به خاک استفاده می شود .به اندازه ۴ برابر وزن خود آب جذب می کند و در خود نگه می دارد . پرلیت همان دانه های سفید رنگ جاذب رطوبتی  است که به خاک گیاهان رطوبت خواه اضافه می کنند و شما حتما آن را در لابه لای خاک این گیاهان دیده اید .

۴ – خاک برگ :

حاصل پوسیدن برگهاست . از نظر غذایی ضعیف است ، ولی سبک و قابل نفوذ است و خواص فیزیکی خاک را بهبود می بخشد . خاصیت آهکی دارد و برای بعضی گیاهان خوب نیست .

۵ – هوموس :

باقی مانده تجزیه شده گیاهان و جانوران است . تیره رنگ است . آب و مواد غذایی و هوای کافی به گیاه می رساند .

۶ – ورمی کمپوست :

نوعی کود آلی است که در اث فعالیت کرم های خاکی تولید می شود . متخلخل است و هوادهی خوبی دارد و از نظر مواد آلی غنی است .

۷ – خاک لیمونی یا لومی :

خاکی که از نظر مواد معدنی ، به نسبت درست و کافی شن و رس داشته باشد و از لحاظ مواد آلی هم متعادل باشد . از نظر فیزیکی متعادل است جذب آب متوسط دارد و حاصلخیز است  . این خاک مناسب برای انواع گیاهان است .

نشانه خاک لومی این است که اگر آن را مرطوب کرده با دست فشار بدهیم ، شکل می گیرد و وقتی آن را رها می کنیم به تدریج باز می شود .

۸ – خاک لای :

مواد غذایی فراوانی دارد . قدرت نگهداری آب آن زیاد است و به راحتی کلوخه می شود .

۹ – خاک شنی :

خاکی سبک است . رطوبت را سریع از دست می دهد  . کار کردن در آن ساده است اما حاصلخیز نیست .

۱۰ – خاک رسی :

خاکی سنگین با مواد مغذی فراوان است . زهکشی در این خاک کند و کار کردن در آن مشکل است .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

سبد خرید
پیمایش به بالا