آبیاری گیاهان در فصل زمستان

آبیاری گیاهان در فصل زمستان

یکی از دغدغه های افرادی که در خانه هایشان گل و گیاه نگهداری می کنند این است که در فصل زمستان، هر چند وقت یک بار گیاهشان را آبیاری کنند؟ برای خیلی از افراد، آبیاری گیاهان کار بسیار سختی است و نمی دانند دقیقا کی و چه قدر، آبیاری را انجام دهند. با نکاتی که امروز در این مقاله یاد می گیرید، دیگر مشکلی با آبیاری گیاهان آپارتمانی تان نخواهید داشت. ما، علم آبیاری گیاهان آپارتمانی را که به آن نیاز دارید، به شما یاد خواهیم داد. راه های واقعا آسانی وجود دارد که می توانید بفهمید گیاهان آپارتمانی چه زمانی نیاز به آبیاری دارند. وقتی شما علم و دانش این کار را داشته باشید، خیلی کمتر اشتباه می کنید. پس با من تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

چگونه بفهمیم چه زمانی باید گیاهان آپارتمانی را آبیاری کنیم؟

  • نوع گیاه:بعضی از گیاهان هستند که شرایط مرطوب را دوست دارند و بعضی دیگر هم هستند که به خشکی علاقه دارند. بعضی ها می توانند خشک شدن خاک قبل از آبیاری را تحمل کنند اما بعضی از گیاهان به محیطی نیاز دارند که دائما مرطوب است. برای مثال، کاکتوس ها و ساکولنت ها نیاز کمتری به آبیاری دارند نسبت به بقیه گیاهان. با این مقدمه فهمیدید که هر گیاه، نیاز آبی متفاوتی دارد. پس اولین کاری که باید بکنید این است که نیازآبی گیاه تان را متوجه بشوید.

 

  • خشکی خاک را بررسی کنید:از انگشت اشاره تان استفاده کنید و آن را در خاک اطراف گیاه فرو کنید. شما می توانید متوجه خشکی یا مرطوب بودن خاک بشوید. برای بسیاری از گیاهان در فصل زمستان، زمانی که یک یا دو سانتی متر از خاک خشک شده باشد، زمان مناسبی برای آبیاری است.

 

  • مراقب علائم پژمردگی باشید: پژمردگی یا افتادگی برگ ها اغلب می تواند نشان دهنده این باشد که گیاهان شما از کمبود آب رنج می برند. البته پژمردگی یا افتادگی برگ ها علت های دیگری هم می تواند داشته باشد. برای مثال گیاه بیمار باشد و یا اینکه بیش از حد به آن آب داده باشید. این موضوع واقعا مهم است که علت پژمردگی گیاه را متوجه شوید و به جای بدتر کردن مشکل، گیاه را درمان کنید.

آبیاری گیاهان در فصل زمستان

نحوه آبیاری گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان

علاوه بر نوع گیاه، عوامل دیگری هم وجود دارند که بر تعداد دفعات آبیاری در فصل زمستان تاثیرگذار هستند. در ادامه، این عوامل را به شما معرفی می کنم.

 

اندازه گیاه

گیاهان بزرگ تر، نسبت به گیاهان کوچک تر، به آب بیشتری نیاز دارند. زمانی که گیاه شما بزرگ است و آن را آبیاری می کنید، بیشتر این آب توسط ریشه گیاه جذب می شود. گیاهان از این آب برای تنفس استفاده می کنند و از طریق تعرق، آب را از دست می دهند. با این حال، گیاهان جوانی که رشد زیادی دارند هم می توانند گاهی اوقات، نیاز آبی بیشتری نسبت به گیاهان بزرگ تری داشته باشند که به طور فعال رشد نمی کنند.

 

دمای هوا

در تابستان که دمای هوا زیاد هست، تبخیر بیشتر صورت می گیرد و سرعت متابولیسم گیاهان زیاد می شود. این یعنی که گیاهان سریع تر خشک می شوند و به آبیاری نیاز پیدا می کنند. اما در فصل زمستان که هوا سرد تر است، تبخیر هم کمتر انجام می شود و گیاهان نسبت به فصل تابستان به آبیاری کمتری نیاز دارند.

 

رطوبت هوا

رطوبت هوا تاثیر بسیار زیادی بر میزان تبخیر آب از خاک و سرعت تعرق از برگ ها خواهد داشت. در فصل زمستان که پنجره ها بسته هستند و وسایل گرمایشی روشن هستند، رطوبت کمتری خواهند داشت. می توانید از دستگاه رطوبت ساز برای تامین رطوبت گیاهانتان استفاده کنید.

 

تهیه هوا

حرکت هوا باعث افزایش تبخیر و در نتیجه افزایش نیاز آبی گیاهان شما می شود. تهویه متوسط یک امتیاز عالی برای گیاهان است. زیرا می تواند خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد، اما نیاز آبی گیاه را افزایش می دهد.

آبیاری گیاهان در فصل زمستان

از چه آبی برای آبیاری گیاهان استفاده کنیم؟

همانطور که احتمالا شما دوش آب سرد را در زمستان دوست ندارید، گیاهان شما هم آب سرد را دوست ندارند. آب سرد می تواند به ریشه ها شوک وارد کند. بهترین دمای آب برای گیاهان، آبی است که به دمای محیط رسیده باشد. آب پاش را پر از آب کنید و بگذارید یکی دو روز در محیط بماند. شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا اینقدر زیاد؟ با این کار علاوه بر اینکه دمای آب با محیط برابر می شود، این شانس را به شما می دهد که کلر زدایی هم بشود. در اکثر شهر های کشورمان، آبی که استفاده می کنیم، املاح زیادی دارد که این آب برای گیاهان اصلا خوب نیست. پس بهتر است از آبی که چند روز مانده است برای آبیاری گیاهان استفاده کنید. اگر در شهری زندگی می کنید که آلودگی هوا در آن کم است، آب باران هم گزینه خوبی برای آبیاری گیاهان در زمستان است.

 

 

آب پاش مناسب انتخاب کنید

یک آب پاش با لوله بلند، بهترین گزینه برای هدایت آب به اطراف خاک است. این آب پاش ها از خیس شدن برگ های گیاه جلوگیری می کنند. در مقاله های قبل گفتیم که بعضی از گیاهان با وجود رطوبت، به بیماری قارچی مبتلا می شوند.

آبیاری گیاهان در فصل زمستان

 

حرف آخر

خب امروز درباره آبیاری گیاهان در فصل زمستان صحبت کردیم. اگر سوالی دارید، در قسمت پیام ها برایمان بنویسید. در اولین فرصت به شما پاسخ خواهیم داد.

رزناز ارائه دهنده انواه گل های خاص آپارتمانی به صورت عمده و جزئی

شماره تماس: 09199194703 و 09199194603

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

سبد خرید
پیمایش به بالا